A páciens vagy az egészséges ügyfél beszél a problémájáról, esetleges tüneteiről, betegségéről, igyekszik minél jobban bemutatni, feltárni azokat. Megfogalmazhatja, miben kér segítséget, min szeretne változtatni. Kitűzhet elérendő célokat. Az a leghasznosabb, ha lehetőleg spontán, saját elképzelésük szerint nyilvánulnak meg az emberek, nem törődve azzal, „hogyan kellene, mert még sosem voltak ilyen helyen”. Természetes, hogy ez nem mindenkinek egyformán könnyű, ezért ha szükséges, a szakember kérdésekkel, visszajelzésekkel segít. Attól sem kell félni, ha ilyenkor érzések is felszínre kerülnek, esetleg sírással kísérve, mert ezek is hasznos információkat hordozhatnak, vagy már részei lehetnek a lereagálásnak.
Fontos megérteni a tünetek, betegségek, nehézségek lehetséges okát/okait, esetleg összefüggéseket találni múltbeli vagy jelenlegi életszakaszokkal, eseményekkel. A páciens elvárásait és a terapeuta szakmai javaslatait összehangolva alakul ki a kezelés, vagy legalább a kezelés kezdeti szakaszának a terve.